Seizoenafsluiting B-groep TC Everlo

Als min of meer afsluiting van het wegseizoen had Robert weer een weekendje Valkenburg georganiseerd. Hier hadden 18 B-rijders positief op gereageerd. En onder de deelnemers ook 1 B-rijdster: Lisa. Zij wilde dit uitje te midden van 18 mannen niet missen. En zo gingen we zaterdagmorgen om 10.00 uur met zijn 19-en op pad. Zo’n groot aantal betekende dus splitsen; 2 groepen fietsen met onderling een paar honderd meter afstand.

Frans had vooraf samen met Door een mooie route verkend en verscheidene rijders hadden de route op hun navigatie staan. Zo was er in elk van de 2 groepen voldoende navigatie voorhanden om de weg te vinden. Het blijft echter toch wel lastig om een route volkomen foutloos te fietsen, want de weggetjes blijken soms net iets anders te liggen. Dat betekende af en toe omdraaien en de route weer oppakken. In zijn geheel kwamen we prima volgens de route in Valkenburg aan en vonden we op zondag de terugweg soepeltjes.

Kijk en lees verder...

Op zaterdag hadden we echt geweldig weer: weinig wind en het zonnetje had al vrij snel de overhand, zodat de mouw- en beenstukken uit konden. De route liep via Roggel, Baexem naar Grathem en bij Neeritter gingen we de grens over. Tot zover geen onbekende wegen. In Belgisch Limburg veranderde dat, want we gingen nu veel verder zuidelijk dan we normaal komen. Frans had hier voornamelijk gebruik gemaakt van de knooppunten en dat was zeer de moeite. De pauzeplaats was in Dilsen-Stokkem. Hier hadden Frans en Robert al een lunchroom benaderd en stonden broodjes voor ons klaar! Na een goede lunch werd de trip hervat en volgden we grotendeels het kronkelende traject van de Maas, richting Maastricht. Een mooi stukje fietsen, ook zeker voor gewoon een dagje uit zeker aan te bevelen!

4 deelnemers besloten om de route ietwat af te korten en maakten bij Berg aan de Maas de oversteek via het veerpontje. De rest ging als 1 groep verder. In Maastricht was het even opletten geblazen, want we moesten de stad van noord naar zuid doorkruisen om uiteindelijk via Vinkenslag (het koninkrijk van de vrije vogels) naar Gronsveld te fietsen. Via Cadier en Keer ging het tenslotte naar Valkenburg. In dit laatste stuk zaten nog enkele mooier klimmetjes.

Bovenop de Bemelerberg ging het vervolgens in volle vaart bergafwaarts en moesten we in Valkenburg flink in de remmen om het hotel niet te missen. Het was pas 4 uur en dat betekende dus genoeg tijd om even de finish van de Ronde van Lombardije te volgen onder genot van een welverdiend biertje!

Vervolgens werd de tijd gebruikt om de kamers te verdelen, te douchen en al gauw genoeg zaten de eersten al op een van de vele terrassen in het uitgaanscentrum. Ondertussen was het weer omgeslagen en was het begonnen met regenen. Maar de terrassen in Valkenburg zijn allemaal verwarmd dus dat deerde ons niet! Om half 9 konden we terecht in een van de vele restaurantjes voor een etentje in de vorm van een barbecue. Er was meer dan voldoende keus en dus werd er goed gebikt door iedereen. Soms was niet iedereen even goed te onderscheiden vanwege de enorme rookwolken die zich ontwikkelden in het restaurant!

De volgende ochtend zat iedereen om 8 uur aan het ontbijt en konden we ons gaan opmaken voor de terugtocht. De weersomstandigheden waren ditmaal minder florissant: het regende tijdens het ontbijt. Gelukkig was het gestopt toen we eenmaal rond half 10 vertrokken. Al met al was het wel behoorlijk frisjes en het natte wegdek maakte het er niet beter op. Maar…de start was het minst mooie deel van de dag, want gaandeweg we noordelijker fietsten werd het weer steeds beter en we hebben het droog weten te houden op een enkel buitje na. En met de wind grotendeels in de rug viel de terugreis 100% mee (wat als we de stevige wind tegen hadden gehad…?).

En toch regende het: namelijk lekke banden! In een van de groepen zelfs 4 keer en zodoende kwam deze groep veel later op de pauzeplaats in Vlodrop dan de eerste groep. Die had de koffie en broodjes (en Bob natuurlijk weer een culliewolst) al achter de kiezen. Na enig overleg werd er dan ook besloten dat groep 1 alvast aanfietste en niet ging wachten op groep 2. Dit mede doordat er een partijtje regen aan zat te komen en daar was niemand erg happig op. De route was al een flink stuk ingekort vanwege de slechte weersvoorspelling. Zodoende werd het weekend iet wat abrupt afgesloten in Vlodrop.

De tweede groep arriveerde rond de klok van 2 uur in Helden, mooi op tijd voor de regen! Hadden we dan toch nog het hele rondje moeten maken?

We mogen terugkijken op geslaagd fietsweekend naar Valkenburg en danken iedereen voor zijn of haar bijdrage! Speciaal woord van dank gaat natuurlijk wel uit naar Frans voor de route en zeer speciaal naar Robert voor de zoals altijd perfecte organisatie van dit weekend! Volgend jaar weer? Wij denken van wel!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Kip Stockton (maandag, 06 februari 2017 08:03)

These are in fact enormous ideas in on the topic of blogging. You have touched some nice things here. Any way keep up wrinting.