Laatste twee dagen in zonnig Calpe

Op de donderdag (6e rit) stond de tweede koffierit op het programma. Onze gastrenner Lou Holtman - al enkele jaren een vaste trainingspartner - was op eigen tempo alvast een dikke twintig minuten eerder vertrokken. Op de pauzeplaats in Denia na 58 van de 93 kilometer zou hij wachten. Echter in het haventje geen Lou. Na een telefoontje bleek dat hij inmiddels in Xabia zat en gestopt was bij een tankstation. En snel met 'fantastische benen' was doorgereden richting Calpe. Lou kreeg van Hans vaak een eigen route, de zogenaamde .1-versie. Met een afkorting was hij vaak 1 a 1,5 uurtje eerder thuis (30 tot 40 kilometer). Lou werd gisteren nog door een VIP-wielrenner voorbij gereden. En niet zomaar eentje! Het betrof Sky-renner Michal Kwiatkowski, die dit jaar E3 Harelbeke won en de laatste voorbereiding deed voor de 'Amstel'.  Lou deed geen pogingen om aan te pikken. Ik zou zeggen een gemiste kans.

Hoewel we al het dak van de trainingsweek hadden bereikt (Port du Tudons, 1024 meter) moest de Koninginnerit nog verreden worden. Hans had daarvoor de laatste dag uitgezocht, 150 kilometer met 2600 hoogtemeters. In deze rit richting Bernia drie grotere en een aantal kleinere cols. Het geografisch vernuft van de routemaker uit Koningslust kent geen grenzen. Zelfs Jürgen van Goolen (van Vuelta Turistica) stond versteld van de binnenweggetjes, die hij vaak wist te vinden. Als reisleider zou Hans niet misstaan in het fietsparadijs in Calpe. Met zijn capaciteiten als mechanicien zou hij een perfecte rechterhand zijn van Jürgen. Hij had er ook voor gezorgd dat hoogteprofielen in onze Garmin's stonden. Zeer waardevolle informatie, waardoor je weet waar een klim begint, hoe lang en hoe steil ie is.

 

Hans had op deze 'final stage' misschien wel zijn beste dag, en was ietsjes scherper dan in de eerste dagen. Coming-man Stefan vergaloppeerde zich op de tweede dag met een lichte hongerklop. Ook miste hij de parcourskennis uit de Garmin. Vanaf de derde dag ging het weer bergopwaarts met de gelegenheids penningmeester. Als eerstejaars is het namelijk een gebruik om als schatbewaarder te fungeren op de Spaanse trainingsweek.

 

Stefan vergelijkt het trainingskamp in Calpe met de trainingsweek in de Franse Alpen (vorig jaar juni). "In deze groep is het wat strakker georganiseerd. Routes zijn klaar, vertrek om 9.30 uur en je weet iedere dag waar je aan toe bent. In Frankrijk bekeken we het van dag tot dag en werd de groep vaak gesplitst in meerdere kleinere groepjes. Het niveau hier was ook hoger." 

 

Dit jaar werd de briefing ingevoerd. Na het diner kwam het routeprofiel op tafel en spitste de oortjes zich. Vooral als Hans sprak over een mooi binnendoor weggetje tussen de sinaasappel boomgaarden wist de rest genoeg.........schakelen ;-).

 

Statistieken: in totaal bijna 815 kilometer en meer dan 14.000 hoogtemeters.

Reactie schrijven

Commentaren: 0